Vi lever i et samfund, der bliver mere og mere standardiseret. Så standardiseret at vi i dag uddanner folk til at blive robotter. Robotterne der er designet til at lave én ting så hurtigt som muligt. Vi uddanner unge i karakterers vigtighed og i vigtigheden i nul fejl, i stedet for at uddanne dem i at tænke nyt og stort. Og det er måske smart for væksten, at de unge kommer hurtigt igennem uddannelsessystemet, men er det også godt for de unge? Hvad med alle de kreative sjæle, der i stedet for at tænke stort og anderledes, skal sidde og øve diktat. Er dét virkelig det bedste for væksten? Vi har brug for mere kreativitet i uddannelserne, brug for et frirum hvor eleverne kan prøve deres idéer af. Vi skal væk fra det strømlinet uddannelsessystem, hvor opgaven kun kan løses på én måde og indse vigtigheden i at eksperimentere og fejle. Vi skal lade eleverne afprøve egne metoder og lære dem vigtigheden i at fejle. Med mere kreativitet i uddannelsessystem, mener jeg er ikke flere kreative fag, men en kreativ overbygning på de eksisterende fag. Vi skal både give eleverne mulighed for at være kreative med hænderne, men så sandlig også med hovederne.

I Danmark lever vi nemlig af at være kreative og ikke kun på den kunstneriske facon. Vi er kendt i udlandet for at tænke stort, nyt og anderledes, og skal vi bevare det image, så skal vi sætte ind nu. Denne indsats skal starte tidligt, men vi må ikke slutte den kreative indsprøjtning i grundskolen for ungdomsuddannelser er langt fra perfekte. Mange unge er i dag skoletrætte, og det er ikke fordi de går sent i seng. De er skoletrætte, fordi de ikke bliver udfordret kreativt. Undervisningen er ensformig og uinspirerende. De mangler en mening med at gå i skole, de mangler at se, at det de skaber kan bruges til noget, at det hele giver mening. De er trætte af blot at være papegøjer.

Nogle gymnasier har taget den nye kreative virkelighed til sig, men mange sidder stadigvæk fast i tankegangen om udenadslæren og faste mål for, hvad eleverne skal kunne. Der er behov for, at vi kaster det hele op i luften, sådan rigtigt højt op. Hvad nu hvis vi lavet et uddannelsessystem, hvor der var plads til kreative tanker? Hvad nu hvis kreativitet ikke kun hørte hjemme i billedkunst, men var en del af alle fag? Og hvad nu hvis vi så ungdomsuddannelserne som mere end en bog, der blot skulle læses? Forstil dig et gymnasium med kreative linjer. Og ikke linjer som du kender dem i dag, nej et gymnasium, hvor linjerne i langt højere grad flettes ind i hinanden. Et gymnasium hvor man bruger hinandens kompetencer på kryds og tværs og hvor den kreative proces er lige så vigtig som slutproduktet. Et gymnasium, hvor elevernes lyst til læring er i fokus i stedet for effektivitetskrav og karakterer. Det smukke ved det hele er, at intet forhindrer os i at prøve. Prøve at give eleverne mulighed for kreativitet og idéskabelse. Det er på tiden, at vi får øjnene op for den fremtid vi går i møde. En fremtid hvor kreativitet bliver uhørt vigtigt. En fremtid med mange store problemer, der kræver kreative mennesker med kreative løsninger. Danmark har brug for en generation af innovative og kreative unge, ikke en generation af instruktionskrævende robotter med hud. 

Så lad os nu en gang for alle begynde at uddanne mennesker og ikke robotter. 

Responses

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.