Mens Inger Støjberg glædes over kummerlige forhold på Udrejsecenter Ellebæk, og Merete Riisager kryber i skjul efter hendes pinlige og påtagede offerrolle på Ørestads Gymnasium, glemte den politiske offentlighed igen blå boks miserable transportpolitik, som for ganske nylig nåede nye dybder.

Dansk Folkeparti annoncerede nemlig, at de fjernede støtte til Togfonden – et økonomisk fundament bag udvikling af det danske jernbanenet. Man måtte lade forstå, at Dansk Folkeparti ikke længere ville stå vagt om togene i Danmark.

Nej – et valg er jo på vej. Vælgerne vil hellere have motorveje. Mere diesel, mere benzin og flere biler betyder flere partikler i luften, det betyder mere forurening, og at vores jernbanenet og tog fortsat falder markant bagud.

Vi svigter igen de kommende generationer. Lad os først være enige om, at Togfonden i sig selv ikke var en holdbar løsning, som for alvor ville ændre noget for det danske jernbanenet. Den er ikke ambitiøs nok, men var et skridt på vejen. Endnu vigtigere var symbolikken.

Dansk Folkeparti tog nemlig afstand fra de klimaligeglade og sorgløse partiledere fra Venstre, Konservativt Folkeparti samt Liberal Alliance. De dannede et skelsættende flertal i dansk politik, som satte sig for at prioritere togene.

For lad os nu se det i øjnene: Offentlig transport og udviklingen heraf er et kæmpe skridt indenfor klimaet, ligesom det er en social løftestang. Pendlerne og de fremtidige generationer har nu fået endnu en langfinger serveret på et sølvfad af en igen forenet blå blok.

Så nu kan vi igen fortsætte med at diskutere udlændinge, integration, udlændinge, billigere biler, udlændinge, skat, udlændinge, så lige fem minutter med visioner for Danmark og udlændinge. Dette alt imens, at togene ikke forbedres, offentlig transport er af pinlige standarder udenfor hovedstaden, og de unge igen blot kan se mistroisk til, mens stilstand vægtes højere end fremskridt.

Jeg vil med afsky se på, at endnu mere natur skal vige pladsen for asfalt. 

Responses

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  1. Andreas Lund Callesen

    En af årsagerne til at offentlig trafik er så elendigt uden for de store byer er den demokratiske incentivstruktur som følger med de nuværende regionale trafikselskaber.

    Politikere i Århus kan uden problemer spare på den offentlige trafik i Struer, fordi indbyggertallet i Struer flytter simpelthen ingenting til Regionsrådsvalget. Samtidig er udgifterne for at drive offentlig trafik i yderområderne rimeligt høje, så når de skal finde penge til deres prestigeprojekter i Århus, så er det nemt at finde dem i yderområderne med lav befolkningstæthed.

    Tognettet er selvfølgelig noget andet, da det er statsligt. Alle danske strækninger skal selvfølgelig gøres elektriske, det burde da være en selvfølge.