Danmark sætter bremser i planerne for 2020-vejafgiftsforhøjelse på elbiler

En planlagt forhøjelse af registreringsafgiften for elbiler, der forventes at træde i kraft i 2020, er frosset af regeringen.

Beslutningen om at stoppe de planlagte gebyrforhøjelser fremgår af 2020-budgettet, som mandag aften blev præsenteret af regeringen og dens parlamentariske støttepartier, som vil stemme gennem finansloven.

Aftalen betyder, at registreringsgebyret for elbiler forbliver på de nuværende 20 procent af køretøjets værdi i 2020 og ikke vil stige til 40 procent, som tidligere planlagt.

I mellemtiden forbliver en stigning i grundfradraget for registreringsafgifter for elbiler på 40.000 kroner og stiger ikke til 77.500 kroner som planlagt.

I praksis er det kun elbiler, der koster mere end 400.000, der er berettigede til registreringsgebyrer.

Aftalen om indefrysning af vejafgiftsforhøjelser på elbiler forventes at koste den danske statskasse næsten 100 millioner kroner næste år.

I mellemtiden indfører budgettet også et fradrag på 40.000 kroner til den skattepligtige basisværdi af firmabiler.

Formålet med denne foranstaltning er at øge antallet af grønne firmabiler på vejene. I henhold til budgettet koster det 25 millioner kroner næste år.

Brancheinteresseorganisationen Autobranchen Danmark sagde, at den ville have set, at vejbeskatningsplanerne får en mere langsigtet karakter, for eksempel ved at være gyldig i tre år.

”Forbrugerne adskiller sig ikke fra virksomhederne – de ønsker ro i sindet, når de investerer,” sagde CEO af Autobranchen Danmark Gitte Seeberg.

”Det er en stor investering for hr. Og fru Danmark at købe en elbil, så de er nødt til at sørge for, at værdien af ​​deres elbil ikke kollapser om et års tid, ellers kommer vi aldrig tæt på (regeringsmålet om) en million elbiler i 2030, tilføjede Seeberg i en skriftlig kommentar.

Partierne bag budgettet har sagt, at de agter at holde skatten på elbiler jævn, indtil en kommission næste år fremsætter henstillinger om, hvordan de skal komme videre efter 2021.

Men de fire venstreorienterede grupper er enige om, at danske bilafgifter generelt bør arrangeres, så de tilskynder til overgang til grønnere køretøjer.

Anbefal0 anbefalingerUdgivet i Ukategoriseret

Related posts

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.